Project Description

BEDRIJFSFOTOGRAFIE

Een serie foto’s, gemaakt binnen de bedrijfsomgeving, vormen nog geen bedrijfsreportage.

Maar wat maakt dan precies een goede bedrijfsreportage en wat mag een opdrachtgever van mij verwachten?

In beginsel is het eigenlijk heel simpel, een bedrijf wordt gemaakt door twee zaken: de mensen die er werken en de fysieke bedrijfsomgeving. Met deze twee zaken vang  je eigenlijk altijd de essentie van het bedrijf, ongeacht de bedrijfstak.

Belangrijk is dat er interactie is tussen deze twee. De mensen zijn er aan het werk en dat moet ook uit de beelden ook blijken.

Als fotograaf ben ik niet op zoek naar geforceerde portretglimlachen, maar naar de mensen die echt bezig zijn. Daar ligt voor mij dan ook een extra uitdaging.

Bij een bedrijfsreportage kijken de mensen meestal niet recht in de camera en zijn ze zich in veel gevallen niet eens direct bewust van het feit dat ze gefotografeerd worden.

Dat maakt het geheel veel authentieker, maar ook lastiger. Want uiteindelijk wil ik de mensen vastleggen op hun best.

Belangrijk aan een bedrijfsreportage is dan ook onderscheid en eigenheid. Uiteindelijk moeten de beelden van de ene reportage niet inwisselbaar worden met die van een andere. Dit betekent dat in elke foto ook iets van de essentie van het bedrijf moet zitten.

Apparaten, machines en objecten met een functie moeten ook voor de onwetende toeschouwer in een oogopslag duidelijk zijn.

Al deze elementen bij elkaar maken een bedrijfsreportage die duidelijk de bedrijfscultuur weergeeft en daardoor een meerwaarde voor het bedrijf heeft.

MEER PORTFOLIO OPDRACHTEN